
El Pla estratègic 2021-2025 de l’IDIAPJGol ha estat el del creixement i la transformació de la institució, mentre que el dels pròxims cinc anys serà el de la seva consolidació com a centre de recerca de referència internacional en atenció primària. Així ho afirma el director de la institució, Josep Basora, que destaca que la clau de l’èxit del Pla que s’ha tancat es troba en l’elevada participació que va tenir la seva elaboració i el seu enfocament realista i pràctic, orientat cap a les línies definides al Pla de Salut 2021-2025.
Basora remarca que s’ha aconseguit executar el 90 % de les accions contingudes en el Pla estratègic 2021-2025. El director de l’IDIAPJGol posa en relleu l’augment de l’activitat així com de la massa investigadora i el personal de la institució que s’ha produït durant aquests darrers cinc anys. En aquest període, les persones contractades per l’Institut han passat de 58 a 138, prop d’un 140 % més, els projectes de recerca actius han augmentat prop d’un 60 % i el finançament de projectes nous s’ha més que doblat.
Més presents al territori
El director de l’Institut destaca que durant aquests darrers cinc anys s’han reforçat les unitats de suport a la recerca, de manera que avui l’IDIAPJGol està més present al territori i la seva estructura de gestió està més descentralitzada que mai. El doctor Basora també esmenta l’aposta per la innovació, a partir de la creació de l’Agència d’Innovació, que sorgeix del Pla estratègic 2021-2025, una estructura que ha permès fer aflorar iniciatives innovadores a l’atenció primària i estar presents en xarxes d’innovació d’arreu del país.
El director de l’IDIAPJGol destaca que, un cop finalitzat aquest Pla estratègic, el centre està present en diverses plataformes de l’Institut de Salut Carlos III i forma part dels consells assessors de diverses empreses privades. Durant els darrers cinc anys, l’Institut també ha renovat la composició del seu Comitè Científic Extern, que, segons afirma Josep Basora, “té una composició més internacional que cap altre institut de recerca del nostre entorn” i els seus membres són molt actius i ajuden l’IDIAP a millorar les seves relacions i la seva presència més enllà de les nostres fronteres.
El doctor Basora també apunta que durant aquests darrers cinc anys l’Institut ha creat una oficina del defensor de les persones investigadores (ombudsman) i un Codi de bon govern, que ha estat pioner en el sector.
Present als mitjans
Pel que fa a l’àrea comunicativa i de relacions institucionals, el director de l’IDIAPJGol explica que ara el centre està més present que mai, tant als mitjans de comunicació i les xarxes socials com en els àmbits en què es prenen decisions, com els parlaments europeu, espanyol i català, i manté una relació molt estreta amb pràcticament tots els instituts d’investigació biomèdica de Catalunya, amb els quals té establerts convenis. També destaca la presència cada cop més gran de l’IDIAPJGol en xarxes i programes multicèntrics de recerca nacionals i internacionals, la qual cosa “es tradueix en l’augment de publicacions d’impacte”.
L’IDIAP també ha signat acords de col·laboració amb diversos proveïdors que gestionen equips d’atenció primària, a banda de l’ICS, que han integrat la seva investigació en el centre, com ara les entitats de base associativa de Vallcarca, Sant Gervasi i Sarrià, Badalona Serveis Assistencials, l’Institut d’Assistència Sanitària de Girona, Aran Salut, el Consorci Sanitari del Maresme i la Corporació de Salut del Maresme i la Selva, entre d’altres.
Enfocament social
Josep Basora se sent especialment orgullós de l’enfocament social que té la recerca que duen a terme les persones investigadores de l’Institut. En aquest sentit, el director de l’IDIAPJGol destaca la incorporació dels pacients i de la ciutadania en general en diversos projectes i la importància que té la investigació qualitativa en moltes de les activitats que s’hi estan duent a terme.
En relació amb els serveis i plataformes de recerca, el director de l’Institut assenyala la renovació de l’AGICAP –l’Agència d’Investigació Clínica en Atenció Primària–, que “té un paper fonamental, i que va tenir una gran activitat durant la pandèmia”, i la potenciació del Comitè Ètic d’Investigació, que “és el de referència per al Departament de Salut i la comunitat d’atenció primària”.
En l’àmbit de l’organització de la recerca, Basora posa en relleu la gran tasca que s’ha fet, a partir del Pla estratègic, per definir les línies d’investigació i les grans àrees (salut mental, envelliment saludable, malalties cròniques i avaluació en serveis). El director també destaca l’abordatge de qüestions com la relació entre els grups, un àmbit sobre el qual l’IDIAPJGol ha elaborat un codi, a partir de la participació de les persones investigadores del centre, o el relleu generacional, que va ser motiu de debat al darrer retreat de l’Institut, celebrat el mes de novembre de 2025.
Carrera professional
En l’àmbit intern, el Pla estratègic 2021-2025 ha impulsat la creació d’un Pla de carrera professional per a les persones investigadores de l’IDIAPJGol i una per a tècnics de recerca. L’Institut ha constituït recentment un Comitè d’Empresa, un òrgan que vetlla pels drets de les persones treballadores de l’Institut i que, per a Basora, “suposa una oportunitat de millora de les relacions laborals”.
El director de l’IDIAPJGol també menciona les millores que s’han fet a la seu de l’Institut, amb una distribució dels espais de treball més racional i la incorporació d’una nova sala polivalent.
Basora assenyala que el Pla estratègic ha permès “posar la direcció al servei de les investigadores i els investigadors i dels professionals de l’estructura”.
Consolidar l’IDIAPJGol
Actualment, l’IDIAPJGol està preparant el seu nou pla estratègic, que tindrà vigència des del 2026 al 2030. “El gran repte que tenim ara és aconseguir augmentar l’impacte dels nostres projectes de recerca sobre la pràctica assistencial”, destaca Josep Basora. “Nosaltres no som un centre d’investigació bàsica, ni un centre d’investigació de salut pública; som un centre d’investigació en atenció primària, i la nostra recerca s’ha d’orientar a incorporar millores en l’àmbit clínic que permetin millorar la salut de les persones”.
Ara, el nou pla estratègic està en fase de preparació. Durant la segona quinzena de febrer o la primera de març, es durà a terme un acte participatiu, amb l’assistència d’investigadores i investigadors i professionals que formen part de l’estructura de suport. La seva aprovació serà durant el mes d’abril, en una reunió extraordinària del Patronat, i, durant la Jornada IDIAP d’aquest any, que se celebrarà el mes de juny, es presentarà públicament.