Avui, diada de Sant Jordi, la terrassa de la seu de l’IDIAPJGol s’ha omplert de llibres, coca, xocolata calenta i reflexions sobre salut, valors i ètica. Una trentena de persones han participar en l’acte, en què el metge de família Francesc Borrell, expert en ètica i comunicació, ha actuat com a mestre de cerimònies.
En la seva intervenció inicial, Borrell ha destacat que la medicina de família té molt de futur i que cada cop serà més important tenir una mirada global de la persona, que tingui en compte tant les seves circumstàncies personals com les socials. També ha tingut paraules d’admiració per Jordi Gol i Gurina, a qui va conèixer bé, que ha definit com “un gran comunicador que, malgrat haver deixat poca obra escrita, va marcar profundament diverses generacions de metges i l’evolució del sistema de salut”.
Borrell ha dedicat la darrera part del seu discurs a parlar sobre la importància de la lectura, que considera no només una eina de fruïció, sinó també d’aprenentatge. El doctor ha compartit consells pràctics per escollir bons llibres i ha afirmat que “llegir bé vol dir aprendre, comprendre i memoritzar”, i ha confessat que ell sempre llegeix amb un llapis a la mà i anota als marges per aprofundir el diàleg amb el text.
Visió humanística
En la seva intervenció, el director de l’IDIAPJGol, Josep Basora, ha anunciat que l’IDIAPJGol vol reforçar la visió humanística i l’aplicació dels valors a la recerca i que per aconseguir-ho compta amb la col·laboració del doctor Borrell.
Després dels parlaments, s’ha lliurat el premi del concurs “La salut es llegeix en els valors”, que convidava a recomanar lectures relacionades amb la salut, l’ètica i els valors. La guanyadora per sorteig ha estat Edurne Zabaleta, infermera i apassionada lectora, per la seva recomanació del llibre Una mujer afortunada: Historia de una médica rural, de Polly Morland. El premi ha estat un val de 50 euros en llibres. També s’han sortejat sis dels llibres recomanats per Francesc Borrell: Deu raons (possibles) de la tristesa del pensament, de George Steiner; El arte de amargarse la vida, de Paul Watzlawick; El cerebro narrativo, de Fritz Breithaupt; Elogio de la duda, de Victoria Camps; El mono que llevamos dentro, de Frans de Waal, i El gobierno de las emociones, de Victoria Camps, que han guanyat Maria Giner, Tomás López Jiménez, Enric Aragonès, Lucía Carrasco i Montse Domingo.
Durant aquestes dues darreres setmanes, s’han recollit 42 recomanacions de llibres sobre salut, valors i ètica en el concurs “La salut es llegeix en els valors”, en què desenes de persones han recomanat diversos títols, des de clàssics com La mort d’Ivan Ilitx, de Tolstoi, o Frankenstein, de Mary Shelley, fins a propostes contemporànies com Dysphoria Mundi, de Paul B. Preciado o La mujer invisible, de Caroline Criado, passant per obres de ficció, assaig, fotografia i narrativa autobiogràfica.